Collegium XR

Ośrodek badawczy nad VR, AR i XR Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Zespół

dr Michał Hyjek – główny pomysłodawca i specjalista od programowania Unity, grafiki 3D

Artysta i naukowiec tworzący narzędzia multimedialne służące do udostępniania oraz konserwacji dzieł sztuki. Po otrzymaniu edukacji zarówno na kierunku matematyczno-fizycznym, jak i artystycznym specjalizuje się w działaniach w przestrzeniach publicznych z wykorzystaniem elektronicznych urządzeń mobilnych. Twórczość charakteryzuje się połączeniem klasycznego rzeźbiarskiego warsztatu artystycznego i umiejętności technicznych z zakresu mechaniki i elektroniki.

Urodził się w 1986. Artysta i naukowiec tworzy narzędzia multimedialne służące do udostępniania oraz konserwacji dzieł sztuki. Specjalizuje się w działaniach w przestrzeniach publicznych oraz komercjalizacją badań naukowych z zakresu sztuki. Autor wystaw m.in. w Jerozolimie, Berlinie, Paryżu, Pradze, Warszawie i Krakowie, nagród,wdrożeń przemysłowych. Jego prace znajdują się m. in. w kolekcji stałej Galerii Bunkier Sztuki, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Prace Michała są wykorzystywane w ochronie zabytków (Muzeum Archeologiczne w Krakowie, Muzeum Książąt Czartoryskich,), kulturze (koordynator programu MKDiN Promesa na Litwie, Łotwie i Estonii) oraz edukacji (Uniwersytet Dzieci, Laboratorium Synchrotron UJ czy Kuumu Muzeum w Tallinie).

W 2018 roku odznaczony przez Prezydenta Miasta Krakowa nagrodą za pracę naukową oraz wkład w rozwój kultury miasta poprzez umiejętne użycie multimediów w konserwacji dzieł sztuki i propagowanie jej na całym świecie.

Tytuł doktora na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie uzyskał w 2017 pracą:

“Implementacja układów elektronicznych w rzeźby z małopolskich kamienic. Wpływ dostępu do danych cyfrowych na odbiór dzieła sztuki”.

Studiował na Wydziale Intermediów oraz Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom w pracowni prof. Antoniego Porczaka w roku 2012. W 2012 roku zdobył tytuł III najlepszej pracy magisterskiej wyższych uczelni plastycznych w Polsce. Stypendysta MKiDN w roku 2013 oraz 2016. Autor publikacji naukowych, komercjalizacji wyników badań, uczestnik wystaw, konferencji naukowych, popularyzator nauki w Uniwersytecie Dzieci oraz finałów ogólnopolskich startupowych konkursów (Virgin Mobile Academy oraz OMG KRK).

Autor i laureat:
- 55 wystaw m.in. w Dubaju, Jerozolimie, Berlinie, Paryżu, Pradze, Warszawie i Krakowie, – 5 nagród, – 30 wdrożeń komercyjnych
- koordynatorem projektu MKiDN Promesa na Litwie, Łotwie i w Estonii,
- koordynatorem technologicznym grantu Niepodległa dla Akademii Sztuk Pięknych
w Krakowie, – 2 prace w kolekcji stałej Galerii Bunkier Sztuki oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, – projektant multimediów dla kolekcji Książąt Czartoryskich w Muzeum Narodowym w Krakowie, – uczestnik 20 konferencji profilowanych oraz 5 publikacji naukowych,
- koordynator projektu promującego krakowskie zabytki w Polskiej Akademii Nauk w Paryżu

mgr Maciej Cyryl Gniady - Kierownik działu innowacji oraz współzałożyciel Instytutu

Absolwent Krakowskiego Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych, laureat Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016) oraz Diamentowego Grantu (2017), prestiżowego stypendium naukowego przyznawanego do prac rozwojowych, tutaj nad pracę w dziedzinie multimediów w zakresie wprowadzania nowych modeli interakcji widza ze smartfonem w przestrzeni publicznej z wykorzystaniem haptyki.

Od 2018 doktorant na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Członek kolektywu DAS zainicjowanego przez Krzysztofa Garbaczewskiego, realizował prace w VR wystawiane między innymi w Wooster Group Performing Garage w Nowym Yorku, Teatrze Rozmaitości, Teatrze Nowym i Teatrze Powszechnym w Warszawie, CSW Ujazdowskim w Warszawie, Teatrze Podziemnym we Wrocławiu oraz Bunkrze Sztuki i Kopcu Kościuszki w ramach festiwalu Genius Loci, ArsTechne oraz Audio Art.

Artysta intermedialny zajmujący się nurtem sztuki-nauki (art-science), wykorzystuje w swoich działaniach przestrzenie wirtualne, techniki proceduralnej animacji 3d i 2d, databending, czujniki ruchu i syntezatory dźwięku. W swoich pracach eksploruje pojęcie haptycznej komunikacji, cybernetycznych społeczności, poszerzonej świadomości i rzeczywistości hybrydowej sięgając do transhumanizmu i poezji cybernetycznej.
Instagram @virtual_pierogi

mgr Anna Siejka-Tomala - Projekt manager, Motion Designer/Animator, Indie Game Developer

Projekt manager, w firmie która zajmuje się badaniem nowych technologii oraz wdrażaniem ich na rynek komercyjny.

W przyszłości chciałaby wdrażać nowe rozwiązania technologiczne do branży Game Dev’u. Swoją pracę magisterską poświęciła na badania nad błędnym stereotypem myślenia na temat gier komputerowych – wierzy ona, że gry komputerowe to nie tylko “strzelanie do zombie”, ale również nowe medium przekazywania ważnych, artystycznych i edukacyjnych treści.

Mgr inż. Marcel Kwiatkowski

Działania z zakresu promocji, pozyskiwania kontaktów, przygotowania biznesowego. Absolwent Śląskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku biotechnologia, następnie uzyskał tytuł magistra na kierunku Prawo na Uniwersytecie Wrocławskim i magistra z Zarządzania Wizerunkiem i PRu.

Brał również udział w projektach specjalistycznych wraz z włoską grupą GM, w tym w ratowaniu upadłych zakładów produkcyjnych, przejmowania zakładów produkcyjnych z branży automotiv i AGD/RTV w trudnej sytuacji. Od 2018r. wszedł w produkcję i sprzedaż zaawansowanych projektów z zakresu Virtual Reality, Augmented Reality i Mixed Reality, pozyskują wielu nowych klientów i zapewniając dywersyfikację przychodów. W trakcie tych prac narodził się wraz z Michałem Hyjkiem i Maciejem Gniadym projekt XRometer, które aktualnie planujemy rozwijać w Collegium XR.

dr Lech Kolasiński

Artysta interdyscyplinarny i projektant. Studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie. W 2012 roku uzyskał dyplom w Pracowni Interdyscyplinarnej Prof. Grzegorza Sztwiertni, aneks z  malarstwa realizując u Prof. Andrzeja Bednarczyka.

W 2019 roku ukończył doktorat na Wydziale Form Przemysłowych pod opieką Prof. Czesławy Frejlich. Zajmuje się projektowaniem adaptacji edukacyjnych i tyflograficznych trawestacji dzieł sztuki dla potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, malarstwem, video, animacją oraz ilustracją.

W roku 2021 uzyskał Nagrodę Ministra Szkolnictwa Wyższego i Nauki za prace wdrożeniową za Kompleksowe rozwiązanie Tyflograficzne dla Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Autor wystaw indywidualnych między innymi w Krakowie, Lublanie, Mariborze oraz Lecce. Uczestnik licznych wystaw zbiorowych w kraju i za granicą.

Od 2014 roku pracuje na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Członek stowarzyszenia artystycznego Otwarta Pracownia.

mgr Aleksandra Rodobolska-Dudek

Absolwentka Wydziału Intermediów ASP w Krakowie – dyplom magisterski w 2016 roku w pracowni Animacji pod kierunkiem prof. Krzysztofa Kiwerskiego.

Artystka wizualna. Tworzy animacje reklamowe, telewizyjne, czołówki, teatralne scenografie animowane, teledyski, oraz wizualizacje dla wydarzeń muzycznych. Zajmuje się również montażem, oraz efektami specjalnymi w filmie.